Ferruccio Busoni slaat de "ritornello" en de "Var. II" over en blijft in dezelfde adem, 39 maten later doorgaan.
Hier wordt het "drama" hervat.�In de vorm van een gruwelijke uitnodiging kondigt de stenen Commendatore aan, dat Don Giovanni de vergelding bereikt.�"Net als stenen" schrijden de trombones met de stem van de geest:
Voor de voorlaatste maat van het lied, begint Liszt een symfonische doorwerking, deze vormt ook een dramatische climax.
Ferruccio Busoni speelt de hele doorwerking in de eigenschap van "tempestuoso.";�Dus in dezelfde zin als onze notitie bij maat 31 poogt om dit te interpreteren.�"Toujours marque et mesure" (altijd sterk benadrukt en gemeten), een bepaling die stelt dat de scherpe ritmische en thematische vorm opgeheven moet schijnen van de mist van de figuratieve en modulerende achtergrond.�"Bestormen en toch ingetogen" (dat laatste ook om economische redenen), "meer bedreigend dan uitbarstend" zou een meer uitvoerige beschrijving kunnen zijn.
Dit is uitgegroeid tot een bekende techniek die destijds (ik denk dat het voor het eerst in de opera-fantasie�n van Liszt verscheen) een verontruste verbazing veroorzaakte. Er wordt gezegd dat zelfs tijdens het spelen van de "Don Juan-Fantasie" door Carl Tausig het publiek op dit punt van haar zetels was opgestaan.
| Enz. |