Deze variant is gebaseerd op de desbetreffende passage van de publicatie voor 2 piano's.
Het feit dat hier "piu Animato" staat, dan "piu presto" en tot slot "prestissimo", houdt in dat de eerste beweging waarschijnlijk relatief minder levendig kan zijn dan pianisten vaak na streven.�In feite moeten de vier achtste noten van elke maat "gescheiden" gehoord worden ("Articolato").�Maar Ferruccio Busoni speelt al na de tussenliggende cadans het snelst mogelijke tempo.�*) Later bij Prestissimo zodanig dat er ��n maatslag per maat is.�Dit "piu animato" beschouw ik als een ritmische illusie, gecre�erd door het voormalige ritenuto, als een contrast-effect. Lof voor de pianisten die het kunnen uitvoeren ...;�Nog meer lof voor hen die in de uitvoering van dit stuk, in het �berhaupt begrijpen van de taak, verschillende doelen na streven.�Doelen en taken die ik hier en daar serieus geprobeerd heb te suggereren.
Zürich, Juni 1917. Ferruccio Busoni.
Copyright © 2014 Inno de Linnep webmaster@delinnep.com